HTML

Múmin-völgy

Élet Tampere mellett Hämeenkyrö-ben, au-pair munka, világlátás, talán új élet :) (a külcsínért külön köszönet Dave-nek :)

Időkép

Utolsó kommentek

  • Bernadett Ott: Azóta már fél év is eltelt. :) Új poszt lesz? :) (2014.06.04. 14:28) 141. új év-egy év
  • Caddy: Én szerintem tudom, hol van ez a színház. :) Örülök, hogy volt egy kis kulturális élet a sok otthon után. :) Jutta szülinap, biztos nagyon jó lesz, én már várom a beszámolót. (2013.12.02. 16:43) 139. színházban megint
  • Anyko: A képeket elnézve a finn közönség sem az a "öltözzünk ki, hogy megtiszteljük a színházat és a színeszeket" típus. (2013.11.29. 17:04) 139. színházban megint
  • Iivisniemenkuja: valami hihetetlen bájos kislány Jutta:) Állatok nem csak az erdőben vannak, sajna egyre többen élnek a városokban. Na, azoktól kell igazán tartani:) (2013.11.21. 09:49) 138. családom és egyéb állatfajták
  • kicsipm: @kaagi: igen, igen, a szemem csal meg engem :) Látom ám én is azt a sok "mobil" hokipályát, ami mostanában "bújt ki a földből"... Sőt sok floorballoson látszik (a csapatban is van egy hátvéd) hogy a... (2013.11.21. 07:40) 138. családom és egyéb állatfajták
  • Utolsó 20

Címkék

család (85) én (121) finnek (35) helyi (17) hétvége (11) kedvenc (3) miért (2) mindennapok (14) múmin (15) nyelv (40) (1) sport (6) utazás (3) Címkefelhő

Friss topikok

  • Bernadett Ott: Azóta már fél év is eltelt. :) Új poszt lesz? :) (2014.06.04. 14:28) 141. új év-egy év
  • Caddy: Én szerintem tudom, hol van ez a színház. :) Örülök, hogy volt egy kis kulturális élet a sok ottho... (2013.12.02. 16:43) 139. színházban megint
  • Iivisniemenkuja: valami hihetetlen bájos kislány Jutta:) Állatok nem csak az erdőben vannak, sajna egyre többen éln... (2013.11.21. 09:49) 138. családom és egyéb állatfajták
  • Iivisniemenkuja: szuper és 3x hipp hipp hurrrráááá:) jó vagy budapesti lány! csak így tovább. (2013.11.11. 16:24) 137. első meccsnap, első gól
  • kicsipm: @_Maverick: jó, jó... :) De ez harmad osztály, és itt 5 csoport van harmad osztályban (területi al... (2013.11.06. 10:27) 136. "Győzelem - csapattag lettem"

nyomok a hóban és a PIKI

2013.02.13. 05:20 :: kicsipm

Mivel minden hétköznap gyalogolok oda és vissza (kivéve csütörtök) a központ-ház viszonylatban, van időm és lehetőségem nézegetni a nyomokat a hóban. Vannak kutya és macskatappancsok, madárlábak, futócipő nyomok, de láttam már "pataszabdalta havat" is. Szokott lenni valamilyen bot (pl. nordic walking, de lehetne sífutó bot is) által készült pöttyös sorminta, a szánkó húzta sok párhuzamos, fakutya csíkozta út és sokszor a saját Crocs-om nyomába tudnék lépni hazafelé, mert a (gyalog)út nem túl forgalmas.

Ma húshagyó kedd van, kezdődik a böjt... így pont egy héttel a Runebergintorttu-zás után megint sütis ünnep van a finneknél :) Anne tegnap vett is két félét, az előző heti "himnuszíró kedvencét" (hogy annak a szezonja most véget ért-együnk még egyszer), és valami mást, hát, gondolom ez lesz a laskiaispulla, finnhun szótár szerint: "Petruska", a farsangi búcsúztatás zsemle".  Ma erről a zsemléről is tanultunk a finn órán. Egészen pontosan ezzel, és a húshagyó keddel kezdtük, aztán vettünk egy leckét.

Ismét a spanyol lánnyal voltam kettesben, nem írom le többször, de szavakat kellene tanulnom, még többet, mert minden más megy, és értem amit a tanár mond, csak megszólalni nem tudok. Persze nem olyan nagy varázslat érteni miről van szó, hiszen papírt kapunk a kezünkbe, vagy kinyitjuk a könyvet, munkafüzetet... A mai olvasmány a szabadidő eltöltéséről szólt, egészen pontosan arról, hogy a nyugdíjas etióp házaspár (senki nem röhög térdcsapkodva, egy etióp és egy finn család a szereplőgárda a tankönyvben) elmennek könyvtárba, múzeumba, kávézóba, majd moziba. Ebből a fele szöveg a könyvtárról szólt. Úgyhogy mi is átmentünk a helyi könyvtárba, mivel ugye az össze van építve a sulival.

A suli nagyjából olyan, mint amilyen otthon is, folyosók, étkezde (menzaszaggal), tornaterem (sajnos nem tudtam bemenni megnézni), ajtók, fogasok, stb. Mondjuk a gyerekek a kedvenc "nappali pizsijükben" vannak, és zokniban, így télen. A könyvtár és a suli összekötő részen egy nagy tároló a helyi népviselettel, ami szolíd, de szép. (Íme a női és a férfi külön, képpel.) És egy még nagyobb tároló, majdnem egy egész fal hosszan a finn kövekkel. Vagy ásványokkal, nem tudom mi a jó szó, kiírva a "kövek" szó volt. :)

A könyvtárban már jártam egyszer Anne-val is, így nagy meglepi nem volt, de tetszik, mert tágas, és külön kiadványolvasó szoba van. Egész "sokan" voltak a hétköznap délelőtt ellenére, fiatalok a gépnél, középkorúak és idősek a polcok közt, és a olvasószobában is ültek. (Persze mi az, hogy "sokan" Finnországban, kb. 3-szor akkora területen, mint Magyarország fele annyi ember él.) Az újdonság az volt, hogy a tanárnénim nem is kérdezte akarok-e, de csináltattunk nekem könyvtári kölcsönző kártyát. Ami ingyenes (ha a kölcsönzési időn belül viszem vissza a könyveket). És a neten is elérhetem PIKI-t :)

PIKI vagyis Pirkanmaan Kirjastot (Pirkanmaa regionális könyvtár). Kedvesen elmondták, hogy nem túl sok magyar él itt, ezért ha magyar nyelvű könyv kell, azt elhozatják nekem Helsinkiből. Igazából van e-book olvasóm, és este csak az alvás vagy a nyelvtanulás "kárára" tudok olvasni, de kiskoromban is szerettem a könyvtárat, olvasni meg mindig is, szóval biztosan használni fogom a könyvtári kártyám. Főleg hogy előtte a neten kibogarászhatom mit is akarok, és megrendelik nekem.

A nap további részében Jutta megint nem evett, de megpróbálta a makarónit teljes testfelületén felvenni, szóval kiszórta az asztalra és belefeküdt. Természetesen ma világos rózsaszín harisnya volt rajta. A WII úgy tűnik végleg elromlott, Miska üvöltött és sírt, aztán elmentek síedzésre, én meg leültem finnt tanulni. Este megettük a húshagyó kedd sütit (lassan házi oltárt csinálok a Fazer cégnek, hála és köszönet az édességekért és a sütikért, a laskiaispulla 2011-es reklámja itt, pont ilyet ettem -a végén az van kiírva, hogy Finnországban készült, nem Litvániában, nem értem, miért, de ez van írva). Egy megskalpolt zsemle, csak puhább tésztából, de ha leveszed a skalpot, körben krém van, középen meg málnalekvár (szerintem :)

Még egy utolsó Violáról/-tól (február 16-ig Budapesten van a férjével), idézem: "Budapest is so beautiful and nice. The food here makes me cry...especially after 5 months in Finland. I love all kinds of meat dishes here!" szóval jó arc, na :)

(Egyébként én is akarok majd egy ilyen egybeotthoninapközbenipizsit, mondjuk ezt :)

4 komment

Címkék: család én nyelv kedvenc finnek

A bejegyzés trackback címe:

https://muumilaakso.blog.hu/api/trackback/id/tr365076275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Caddy 2013.02.13. 06:42:10

Húshagyó kedd süti engem a töltött zsömlére emlékeztet. Nagyanyád elég jól csinálja. :D

Ez a nappali pizsi nagyon állat, bár az árát elnézve elképzelésem sincs miből van. :) Krisztinek is van, ő Amerikából kapta (ezek szerint máshol is dívik ez), de az övé Szuperhősös ha jól emlékszem. :)
A népviseletük nagyon szép szerintem. Az a cipő, nagyon mókás.
Könyvtár, imádom. :)
Viola-t küld még el a Borsba!

kicsipm 2013.02.13. 07:08:15

@Caddy: természetesen a Bors volt az első amit a gasztro részre felírtam neki (még meg is kérdeztem a srácokat hol van angol nyelvű cikk róluk), meg a La Delizia. Aztán a Cserpes. Bízom benne, hogy mindbe elmennek. És persze én is, ha otthon leszek :)

Caddy 2013.02.13. 09:36:56

@kicsipm: most egy kicsit rövid lesz az idő, de majd júniusban. :)

Pikki 2013.02.13. 21:40:32

A nappali pizsi, az valami... egészen egyszerűen... nem hiszem el... KELL EGY ILYEN NEKEM IS! Irigykedem a finn gyerekekre :)
Nos, az a népviseletes pasas, hát engem az amstetteni rémre emlékeztet, jáájjjj de a nő ruhája tetszik, csak nem értem hozzá ezt a koboldos cipellőt, hiszen arrafelé sosem volt meleg, nem? Akkor meg miért nem valami mamuszuk van?
A sütike reklámja picit lassú, nem? Valahogy így képzelem el az egész országot egyébként! :)
Viola pedig nem is kérdés, hogy nagyon jó arc! Persze hogy bírja a jó kis magyar husokat ;) Van is egy ilyen mondás nem, Húst húúúúst :)
süti beállítások módosítása